İMEAK DTO Aralık 2024 AB Bülteni

Sayın Üyemiz,

Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

1. EMSA Alternatif Yakıtlar ve Enerji Çözümleri Çalıştayı Düzenledi

EMSA, 26-27 Kasım 2024 tarihlerinde Lizbon’daki genel merkezinde deniz taşımacılığı ve limanlar için alternatif yakıtlar ve enerji çözümleri üzerine bir çalıştay düzenledi.

Çalıştayda, alternatif yakıtların güvenliğine ilişkin üç önemli rapor ele alındı: biyoyakıtlarla güvenli yakıt ikmali, denizyolu taşımacılığı için bir yakıt olarak amonyağın güvenilirliği ve yakın zamanda yayımlanmış gemilerde hidrojenin yakıt olarak kullanımının güvenilirliğini araştıran çalışmalar da göz önünde bulundurularak; hidrojenin güvenilirliği.

Ayrıca, hidrojen, biyoyakıtlar, amonyak ve rüzgar destekli tahrik sistemleri üzerine daha önce yayımlanan çalışmaların ardından, deniz taşımacılığında sentetik yakıtların potansiyeli üzerine de yeni bir çalışma sunuldu. Çalıştayda, nükleer enerjinin potansiyel bir güç kaynağı olarak olası kullanımları kapsamında değerlendirilen mevcut kavram ve projelere ilişkin değerlendirmeler de gerçekleştirildi.

Denizcilik sektörünün devam etmekte olan dekarbonizasyon sürecinde; Avrupa Komisyonu'nu, ulusal idareleri ve sanayi kuruluşlarını desteklemek için raporlar ve analizler hazırlandı.

FuelEU Maritime

Çalıştayın ikinci gününde ise, FuelEU Maritime regülasyonuna uyum süreci, deniz yakıtlarının sertifikasyonu ve emisyon faktörleri konusunda değerlendirmeler yapıldı ve EMSA uzmanları tarafından FuelEU Maritime düzenlemesine ilişkin güncel uygulamalar hakkında bilgi verildi.

(Kaynak: EMSA)

 

2. Hong Kong Denizcilik Haftası Etkinliğinin Sekizincisi Düzenlendi

Hong Kong Denizcilik Haftası (Hong Kong Maritime Week-HKMW 2024) etkinlikleri "Daha Yeşil Bir Geleceğe Yolculuk" teması altında 17-23 Kasım 2024 tarihleri arasında Hong Kong’ta gerçekleştirildi. Dünyanın dört bir yanından yaklaşık 14.500 sektör profesyonelinin katılım sağladığı HKMW kapsamında düzenlenen ve öne çıkan etkinler arasında; 18 Kasım 2024 tarihinde gerçekleştirilen Hong Kong Küresel Deniz Ticareti Zirvesi (Hong Kong Global Maritime Trade Summit) ve ardından 18-19 Kasım tarihlerinde düzenlenen Asya Lojistik, Denizcilik ve Havacılık Konferansı (Asian Logistics, Maritime and Aviation Conference-ALMAC) yer alıyor.

HKMW 2024 sırasında ilk kez gerçekleştirilen Küresel Deniz Ticareti Zirvesi, uluslararası denizcilik sektörünün karşılaştığı zorluklarla mücadele edilebilmesi için geliştirilecek çözüm önerilerini değerlendirmek üzere; üst düzey sektör temsilcilerini, politika yapıcıları, önde gelen uluslararası kuruluşların temsilcilerini ve dünyanın dört bir yanındaki denizcilik alt sektörlerinden çeşitli uzmanları bir araya getirdi.

'Tedarik Zincirlerinin Geleceğini Şekillendirmek: Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik' teması altında düzenlenen ALMAC, denizcilik, lojistik, havacılık ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerinden uzmanları ve uygulayıcıları bir araya getirerek önemli iş birlikleri ve yeni iş fırsatları geliştirilmesi için bir platform görevi gördü.

Küresel Deniz Ticareti Zirvesi

HKMW kapsamında düzenlenen Küresel Deniz Ticareti Zirvesinde, Uluslararası Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS), Hong Kong Hükümeti Ulaştırma ve Lojistik Bürosu, Hong Kong Armatörler Birliği ve Hong Kong Denizcilik ve Liman Kurulunun iş birliğiyle; bakanlar ve üst düzey politika yapıcılar, Avrupa Komisyonu ve uluslararası örgütler de dahil olmak üzere 28 ülkeden yaklaşık 300 delegeyi denizcilik değer zincirindeki şirketlerin üst düzey yetkilileriyle bir araya getirdi.

Küresel ticarete odaklanan Zirvede, artan siyasi gerginlikler, korumacılığın yaygınlaşması ve giderek öngörülemez ve yıkıcı hale gelen küresel manzara dahil olmak üzere deniz ticaretinin karşı karşıya olduğu pek çok zorlukla ilgili değerlendirmelerde bulunuldu.

Zirvenin açılışını yapan ICS Başkanı Emanuele Grimaldi: “Dünya COVID salgınından kurtulurken, küresel deniz taşımacılığı sistemi, uzun süredir uygulanan serbest ticaret politikalarına ve uluslararası deniz ticareti düzenlemeleri çerçevesine yönelik tehditler de dahil olmak üzere giderek daha değişken bir jeopolitik ortam nedeniyle ciddi zorluklarla karşı karşıyadır. Jeopolitik gerginliklerin artan baskısı, değişen politik dinamikler ve geleneksel normlara yönelik tehditler belirsizlik iklimi yaratmaktadır. İklim değişikliği ile mücadele konusundaki acil ihtiyaç, gıda güvenliğini, enerji tedariğini ve küresel ekonomiye yönelik riskleri radarımıza sokmaktadır.” açıklamalarını kaydetti.

Başkanın konuşmasının ardından söz alan Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Genel Sekreteri Arsenio Dominguez de iş birliğinin ve küresel düzenlemelerin önemini yineleyerek: “Risk ve aksaklıklara yalnızca ortak çalışarak ve etkileşim kurarak çözüm bulabiliriz. Burada tutarlı küresel düzenlemelere olan ihtiyacı vurgulamaktayım. Denizcilik doğası gereği küresel ve tek taraflıdır, bölgesel kurallar, üzerinde anlaşmaya varılan düzenleyici çerçeveyi baltalayabilir.” ifadelerinde bulundu.

Dominguez, IMO 2023 Sera Gazı Stratejisi ve uluslararası deniz taşımacılığının 2050 yılına kadar net sıfır emisyona ulaşması konusundaki net hedefleri hakkında: "Üye devletler bu hedefe ulaşma konusunda güçlü bir şekilde kararlılıklarını sürdürüyorlar. Halihazırda bir GHG yakıt standardı ve 2050 yılı sonuna kadar sonuçlandırılacak bir fiyatlandırma mekanizması oluşturulması gibi orta vadeli önlemler geliştirmekteyiz.” ifadelerini sözlerine ekledi.

Açılış konuşmalarının ardından başlayan yüksek profilli Zirve, 'risk ve dayanıklılık' teması altında Eski BBC Bilim Editörü ve London School of Economics Profesörü David Shukman moderatörlüğünde gerçekleşti.

Tedarik zinciri çeşitlendirmesi ve pazar fırsatları; sürdürülebilirlik ve yeşil enerji ile inovasyon ve teknoloji olmak üzere, üç ana trend etrafında yapılan değerlendirmelerde; hızla değişen küresel manzara ve mevcut koşullarda uzun vadeli iş geliştirmenin yolları tartışıldı.

Bu kapsamda sürdürülebilirliğin, operasyonlarını geleceğe hazırlamayı hedefleyen işletmeler için odak noktası haline geldiği; yapay zeka, büyük veri, robotik gibi yenilikçi teknolojiler ve dijitalleşmenin ise; küresel değer zincirlerinin verimliliğini artırmak için kayda değer çözümler sunduğu yönünde olumlu değerlendirmeler dile getirildi.

Zirveye katılan çoğu katılımcı, 19 Kasım 2023’te Yemenli isyancılar tarafından esir alınmalarının üzerinden neredeyse bir yıl geçen Galaxy Leader mürettebatının içinde bulunduğu zor durumu krizin yıldönümünde tekrar dile getirdi. Sanayiciler de nüfuz sahibi devletlere bu konudaki yardım talepleri konusunda çağrılarda bulundu.

Zirvenin kapanışı, Dünya Ticaret Örgütü (World Trade Organization-WTO) Genel Müdür Yardımcısı Johanna Hill ve David Shukman’ın karşılıklı değerlendirmelerde bulundukları bir oturumla gerçekleştirildi. Hill’in: “Sektörümüz; uluslararası doğası, küresel ticarette oynadığı kritik rol ve topluma sunduğu hizmet bakımından yaptığı işlerle büyük gurur duyuyor. Küresel ticarette deniz taşımacılığını yaptığımız işin ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz ve bugün bu yüzden buradayız. Özgür ve açık bir ticaret sistemine verilen desteği büyük memnuniyetle karşılıyorum.” sözleriyle başlayan oturum kritik içgörüler ve değerlendirmelerle tamamlandı.

(Kaynak: ICS)

 

3. BIMCO’dan Değişime Destek: Gemi Geri Dönüşüm İttifakı

Baltık ve Uluslararası Denizcilik Konseyi (Baltic and International Maritime Council-BIMCO), denizcilik sektöründeki güvenli ve çevreye duyarlı uygulamaları hızlandırmak amacıyla bir Gemi Geri Dönüşüm İttifakı kurdu. Girişim, Gemilerin Güvenli ve Çevreye Duyarlı Geri Dönüşümüne İlişkin Hong Kong Uluslararası Sözleşmesi’nin (Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships-HKC) küresel olarak uygulanmasını kolaylaştırmayı hedefliyor.

HKC Haziran 2025'te yürürlüğe girecek ve bununla birlikte önümüzdeki 10 yıl içinde 15.000'den fazla geminin geri dönüştürüleceği öngörülüyor. Bu da Hindistan, Bangladeş ve Pakistan gibi geri dönüşümde başı çeken ülkelerde mevzuat gereklilikleriyle uyumlu geri dönüşüm tesislerine duyulan acil ihtiyacı gözler önüne seriyor.

BIMCO Genel Sekreteri David Loosley konuya ilişkin yaptığı açıklamasında: “Şu an gemi geri dönüşüm sektörünün yalnızca bir kısmı yürürlüğe girecek olan HKC standartları için uyum sağlamaya çalışıyor. Gemilerimizin toplum ve çevre için güvenli bir şekilde geri dönüştürülmesini sağlamak için tüm paydaşların katılımını sağlamamız ve hız kazanmamız gerekiyor. Gemi Geri Dönüşüm İttifakı tüm paydaşları bir araya getirecek, kanun düzenleyicilere tavsiyelerde bulunacak ve kamuoyunda farkındalık yaratacak.

Bu kapsamda Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) ve Basel Konvansiyonu Sekretaryası da (Secretariat of the Basel Convention-BC) dahil olmak üzere uluslararası kuruluşlarla irtibat kurularak bu sözleşmeler arasındaki etkileşimin yasal boyutlarını netleştirmek önem arz etmektedir. Bu sayede gemi geri dönüşüm sürecinde atık yönetimi konusunda BC gerekliliklerinin uygulanmasını desteklemek mümkün olacaktır.” ifadelerine yer verdi.

İttifakın Başkanı Dr. Nikos Mikelis ise yeni girişimle ilgili: “Gemi Geri Dönüşüm İttifakı gibi bir girişimin hayata geçirilmesinin tam zamanıdır. Üyelerimiz arasında gemi geri dönüşüm derneklerinin temsilcileri, bireysel gemi geri dönüşüm tesisleri, nakit alıcılar, finans kuruluşları ve armatörler bulunmaktadır.

Kurucu üyelerimiz arasında BIMCO, Bangladeş Gemi Söküm ve Geri Dönüşüm Derneği (BSBRA), Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (GEMİSANDER), GMS, Pakistan Gemi Söküm ve Geri Dönüşüm Derneği (PSBRA), Hindistan Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (SRIA), Uluslararası Gemi Geri Dönüşüm Birliği (ISRA), Wirana ve Bansal Group yer alıyor.

Uluslararası gemi geri dönüşüm endüstrisinin görüşlerini formüle edip temsil edebilecek ve bunu ilgili tüm diğer paydaşlarla ilişkilendirebilecek bir ittifaka ihtiyaç vardı. Bu girişimimizle gemi geri dönüşüm endüstrisinin karşılaştığı zorlukları etkin bir şekilde ele alabileceğimize ve süreçte daha hızlı ilerleme kaydedebileceğimize inanıyoruz.” açıklamalarını kaydetti.

(Kaynak: BIMCO)

 

4. ICS’ten Galaxy Leader’ın Kaçırılmasının Birinci Yıldönümüne İlişkin Açıklama

19 Kasım 2023 tarihinde mürettebatıyla birlikte esir alınan Galaxy Leader gemisinin kaçırılmasının birinci yıl dönümü olması nedeniyle, Uluslararası Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS) Genel Sekreteri Guy Platten, Hong Kong Denizcilik Haftası etkinlikleri sırasında yaptığı konuşmada şu açıklamaları kaydetti: “Bir yıl geçmesine rağmen Galaxy Leader mürettebatının hala tutsak olması akıl almaz bir durumdur. Bu masum denizcilerin ve ailelerinin hayatları tamamen kendi kontrolleri dışında, jeopolitik çatışmalar yüzünden geri dönülemez bir şekilde değiştirilmiştir.

Bazıları yaklaşık iki yıldır denizde olan denizciler; aileleri, arkadaşları ve yakınlarıyla yalnızca sınırlı bir temas kurarak ve iradeleri dışında tutuldular. Bu durum vicdanları yaralamaktadır ve buna izin verilmemelidir. Bu denizcileri ve etkilenen tüm tarafları düşünmek mecburiyetindeyiz. ICS olarak, insanlığın galip gelmesi ve tutuklu bulunan denizcilerin derhal serbest bırakılmaları çağrımıza devam ediyoruz.”

(Kaynak: ICS)

 

Bilgilerinize arz/rica ederim.

 

Saygılarımla,

imeak_dto_aral_k_2024_ab_b_lteni_hk.pdf