İMEAK DTO Mart 2025 IMO Bülteni
Sayın Üyemiz,
Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. IMO Kirliliği Önleme ve Müdahale Alt Komitesi (IMO’s Sub-Committee on Pollution Prevention and Response-PPR) Denizlerdeki Kirliliğin Önlenmesi Kapsamında Yeni Kararlar Aldı
Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Kirliliği Önleme ve Müdahale Alt Komitesi (Sub-Committee on Pollution Prevention and Response-PPR), 12. Oturumunu 27-31 Ocak 2025 tarihleri arasında Londra’daki IMO Genel Merkezinde Finlandiya’dan Dr. Anita Mäkinen başkanlığında gerçekleştirdi.
Toplantıya ilişkin alınan bazı önemli kararlar aşağıda sunulmaktadır.
1 Aralık 2024'te Kimyasalların Emniyet ve Kirlilik Tehlikelerinin Değerlendirilmesi (Evaluation of Safety and Pollution Hazards-ESPH) Teknik Grubu tarafından son versiyonu yayımlanan MARPOL Ek II ve IBC Kod (MEPC.2 / Circ.30) uyarınca sıvı maddelerin geçici olarak sınıflandırılmasına ilişkin MEPC.2 Sirküleri kabul edildi.
Biyoyakıt karışımlarının ve MARPOL Ek I kapsamındaki yüklerin taşınmasına ilişkin geçici kılavuz üzerinde anlaşmaya varıldı. Konvansiyonel yakıt gemileriyle ilgili olan bu kılavuzun, Nisan 2025 tarihinde düzenlenecek olan Deniz Çevresini Koruma Komitesi’nin 83’üncü Oturumunda (Marine Environment Protection Committee-MEPC 83) kabul edilmesi beklenmektedir.
Gemilerdeki biyolojik kirlenmenin su altında temizlenmesiyle ilgili 2023 yılında geliştirilen taslak kılavuz (2023 Biofruling Guidelines (resolution MEPC.378(80))) tamamlandı. İlgili kılavuzun, Nisan 2025 tarihinde MEPC 83’te kabul edilmesi beklenmektedir.
2017 Kılavuzlarını, söz konusu kılavuzların MARPOL Ek VI’nın NOx Teknik Kodu 2008 ile ilgili ek hususlarına yönelik belirsizliklerini gidermek ve tutarlı bir uygulama sağlamak amacıyla değiştirdi ve 2025 Seçici Katalitik İndirgeme Sistemleri (Selective Catalytic Reduction-SCR) Kılavuz Taslağı kabul edildi. Bu kılavuz, 2017 Kılavuzlarının yerine geçecek olup Nisan 2025'te MEPC 83’te kabul edilmesi beklenmektedir.
Denizlerde plastik kirliliğini azaltmaya yönelik 2025 Eylem Planı hazırlandı ve plana son hali verildi. Ayrıca, MEPC.341(77) kapsamında yer alan stratejinin Ek 1’inde güncelleme yapıldı. Hem 2025 Eylem Planı hem de MEPC.341(77)'nin güncellenmiş Ek-1'inin, Nisan 2025’te MEPC 83’te kabul edilmesi beklenmektedir.
Kaynak: IMO (https://www.imo.org/en/MediaCentre/MeetingSummaries/Pages/PPR-12th-session.aspx)
2. Afrika ve Karayipler’de Deniz Taşımacılığında Emisyon Azaltımı İçin Yol Haritası
Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (International Maritime Organization-IMO) Deniz Taşımacılığından Kaynaklanan Emisyonları Azaltmaya Yönelik Koordineli Eylemler (Coordinated Actions to Reduce Emissions from Shipping-CARES) girişimi kapsamında hazırlanan yeni bir rapor, Afrika ve Karayipler’de yerel deniz taşımacılığından kaynaklanan sera gazı (greenhouse gases-GHG) emisyonlarını düşürmeye yönelik önemli aşamaları ortaya koymaktadır.
Raporda, deniz taşımacılığının gelişmekte olan ülkeler için büyük önem taşıdığı vurgulanırken, küresel sera gazı emisyonlarına büyük ölçüde katkısı olduğu belirtiliyor. İç seferler dikkate alındığında, yerel taşımacılığın toplam denizcilik emisyonlarının %26,2’sini oluşturduğu belirtiliyor.
Denizcilik sektörünün dekarbonizasyonunu desteklemek amacıyla, Afrika ve Karayipler’deki Gelişmekte Olan Küçük Ada Devletleri (Small Island Developing States-SIDS) ve Az Gelişmiş Ülkeler (Least Developed Countries-LDC) için;
- Ulusal Eylem Planları (National Action Plans-NAPs): Bölgesel önceliklere ve küresel iklim hedeflerine uyumlu şekilde deniz taşımacılığına özel eylem planları hazırlanması ve uygulanması,
- Paydaş İş Birliği: Ülkeler, limanlar, teknoloji sağlayıcıları ve sektör temsilcileri arasında iş birliğinin güçlendirilmesi, finansman eksikliği ve düzenleyici engeller gibi zorlukların aşılması,
- Filo Yenileme ve Limanların Enerji Merkezleri Olması: Sürdürülebilir liman altyapısına (karadaki enerji sistemleri, alternatif yakıt ikmal tesisleri) yatırım yapılması ve enerji verimli, sıfır emisyonlu gemi teknolojilerinin teşvik edilmesi,
- Kapasite Gelişimi ve Finansman: Yeşil teknolojilere geçişi hızlandıracak eğitim programları ve yenilikçi finansman mekanizmalarının hayata geçirilmesi olarak öncelikli alanlar belirlenmiştir.
Raporda, filo yapısı, gemi türleri, yakıt tüketimi ve emisyonlar incelenerek, rüzgar ve güneş enerjisi, elektrik bataryaları, gemi verimliliğini artıran yenilikler ve alternatif yakıtlar gibi yeşil teknolojilerin yerel deniz taşımacılığına uygunluğu değerlendiriliyor.
Sıfır emisyonlu teknolojilere yatırım yapılmasının, kapasite geliştirme çalışmalarının artırılmasının ve sürdürülebilir politikaların uygulanmasının önemine vurgu yapılan raporda, pilot projeler ve teknoloji denemelerinin bu dönüşümün hızlandırılmasında kilit rol oynayacağı ifade ediliyor.
IMO CARES Proje Yöneticisi Anton Rhodes, raporun önemine değinerek, iç deniz taşımacılığının ada devletleri için gıda ve enerji güvenliğini sağladığını, bağlantıyı güçlendirdiğini ve istihdam yarattığını belirtti. Aynı zamanda, sektörün dekarbonizasyonunun IMO’nun sera gazı azaltım hedeflerine ulaşmada kritik bir adım olduğunu vurguladı.
Kaynak: IMO, (https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-2223.aspx)
3. Alternatif Yakıt Kullanan Gemilerde Denizcilerin Eğitimine Yönelik Rehberler
Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (International Maritime Organization-IMO) İnsan Unsuru, Eğitim ve Vardiya Tutma (Human Element, Training and Watchkeeping-HTW) Alt Komitesi, alternatif yakıtlarla ve yeni teknolojilerle çalışan gemilerde görev yapan denizcilerin eğitimi için taslak rehberler üzerinde anlaşmaya vardı. Bahse konu taslak rehberler, Haziran 2025 ayında düzenlenecek Deniz Emniyeti Komitesi’nin (Maritime Safety Committee-MSC) onayına sunulacaktır.
10-14 Şubat 2025 tarihleri arasında Londra’da gerçekleştirilen toplantıda HTW Alt Komitesi, alternatif yakıtların giderek artan kullanımı ve bununla ilişkili güvenlik riskleri nedeniyle sektörün bu tür bir rehberliğe ihtiyacı olduğunu onayladı. Alt Komite, söz konusu rehberlerin aşağıda yer alan iki şekilde sağlanması gerektiği konusunda anlaşmaya vardı:
- Tüm sektör için geçerli olan ve tüm alternatif yakıtlar ve yeni teknolojilerle ilgili geçici genel rehberler,
- Diğer IMO birimleri tarafından geliştirilen güvenlik hükümleriyle uyumlu, yakıt/teknolojiye özel geçici rehberler.
Taslak rehberlerin tamamlanmasının ardından, Alt Komite tarafından metil/etil alkolle çalışan gemilerde görev yapan denizciler için özel eğitim rehberleri geliştirmeye başlandı. Bu çalışma, Alternatif Yakıtlar ve Yeni Teknolojiler Kullanan Gemilerde Çalışan Denizciler için Eğitim Hükümlerinin Geliştirilmesi Yazışma Grubu altında oturumlar arasında devam edecektir.
Yakıta Özel Eğitim Rehberlerinin Geliştirilmesi
Yazışma Grubuna, aşağıda yer alan geçici eğitim rehberlerini geliştirme görevi verildi.
- Metil/etil alkolü yakıt olarak kullanan gemilerin güvenliği için geçici rehber olan MSC.1/Circ.1621 dikkate alınarak metil/etil alkolün yakıt olarak kullanılmasına yönelik eğitim rehberi,
- Amonyağı yakıt olarak kullanan gemilerin güvenliği için geçici rehber olan MSC.1/Circ.1687 dikkate alınarak amonyağın yakıt olarak kullanılmasına yönelik eğitim rehberi,
- Yakıt hücresi güç sistemleri kullanan gemilerin güvenliği için geçici rehber olan MSC.1/Circ.1647 dikkate alınarak hidrojen yakıt hücreli gemilere yönelik eğitim rehberi,
- LPG’yi yakıt olarak kullanan gemilerin güvenliği için geçici rehber olan MSC.1/Circ.1666 dikkate alınarak LPG’nin yakıt olarak kullanılmasına yönelik eğitim rehberi,
- Hidrojenin yakıt olarak kullanılmasına yönelik eğitim rehberi,
- Batarya ile çalışan gemilere yönelik eğitim rehberi.
Yazışma Grubu, eğitim rehberlerine yönelik gerçekleştirdiği çalışmalarla ilgili bir raporu, Alt Komite’nin bir sonraki 12’nci oturumuna (HTW 12) sunacak.
HTW 11 Toplantısının Diğer Önemli Sonuçları
Alternatif yakıtlar ve yeni teknolojiler kullanan gemilerde çalışan denizcilerin eğitimi için bu geçici rehberlerin geliştirilmesine ek olarak, Alt Komite aşağıda yer alan diğer önemli konuları ele aldı.
- Gemiadamlarının Eğitim Belgelendirme ve Vardiya Tutma Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers-STCW) ve Kodunun kapsamlı olarak gözden geçirilmesinin 1’inci aşamasının tamamlanması ve 2’nci aşama için bir çalışma planının kabul edilmesi.
- Gemiadamlarının sağlık sertifikaları ve tanınmış sağlık uygulayıcıları hakkındaki bilgilere erişilebilirliğe ilişkin taslak MSC kararı.
- Denizci eğitimi için gözden geçirilmiş model kursların onaylanması.
- Sahte sertifikalarla ilgili raporlar.
Kaynak: IMO (https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-2225.aspx)
Bilgilerinize arz/rica ederim.
Saygılarımla,
İsmet SALİHOĞLU
Genel Sekreter