Deniz Güvenliği

 

Denizcilik sektörü, liman ve liman tesislerinde güvenliğin gittikçe önem kazanması sonucu nakliye bölgesinin özellikleri, çalışanları bekleyen potansiyel tehlikeler, civardaki topluluklar ve saldırı ihtimalleri gibi konularda güvenliği arttırma amaçlı girişimlerde bulunmaktadır.

Uluslararası deniz güvenliğini tesis etmeye yönelik yasal girişimler 11 Eylül 2001'deki olayların ardından ivme kazanmış ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO – International Maritime Organisation) tarafından düzenlenen Uluslararası Gemi ve Liman Tesisleri Güvenliği Kodu (ISPS – International Ship and Port Facility Code) ve 1974 tarihli SOLAS Konvansiyonu'na dâhil edilen "Bölüm XI-2" 1 Temmuz 2004'te yürürlüğe girmiştir.

IMO yönetmeliklerinden sonra Avrupa Birliği üye ülkeleri de hareket geçerek tüm Topluluğu bağlayan 725/2004 (AT) sayılı Yönetmeliği kabul etmişlerdir. Yönetmeliğin üye ülkelerin her birinde usulünce uygulandığından emin olmak ve deniz güvenliğini sağlamaya yönelik Komisyon Denetimlerini düzenlemek için 2005'te yeni bir yönetmelik kabul edilmiş ve 2008'te bu yönetmelik gözden geçirilmiştir.

EMSA'nın görevi ise 1406/2002 sayılı Yönetmelikte açıklanmıştır. Buna göre, Komisyonun gemilere, ilgili şirketlere ve Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarına yönelik denetimlerinde Komisyon'a teknik destek sağlama yükümlülüğü EMSA'nındır. Bu çerçevede EMSA, gemi denetimlerine ilk kez 2006 yılında, taşımacılık şirketleri ile Tanınmış Güvenlik Kuruluşlarının denetimlerine 2007 yılında katılmıştır.